אמונה עצמית

מעבר לאמון שהמנהיג רוחש לכל אחד מאנשי הצוות, עליו להאמין בעצמו וביכולותיו להוביל את אנשי הצוות אל החזון אותו התווה. כיוון שכך, על המנהיג לשאול את עצמו מה הם החששות הקיימים אצלו והאם הוא מונע על ידי אותם חששות או דווקא מונע מגדולה ומרצון להוביל שינוי של ממש. על המנהיג להכיר היטב את הערכים העומדים בבסיס פעולותיו, ולוודא שהם עולים בקנה אחד האחד עם השני ושלא קיימת ביניהם סתירה מובנית. בנוסף, על המנהיג לדעת מה הן שאיפותיו ולוודא שלצד קידום ופיתוח העובדים, הוא גם מקדם ומפתח את עצמו. ברגע שהמנהיג מאמין בעצמו, הוא מקרין את אותו ביטחון החוצה כלפי צוות העובדים, כלפי המשפחה ובעצם כלפי כל הסובבים אותו. במילים אחרות – רק כשהמנהיג בטוח בעצמו, הוא יכול באמת להיקרא מנהיג.

אמון

כאשר המנהיג המודרני מאציל סמכויות על אנשי הצוות, הוא בעצם מאותת לכל אחד ואחת – אני מאמין בכם, אני סומך עליכם. אותו אמון גורם לאנשי הצוות להיות חדורי מוטיבציה, מחוייבים ומגויסים יותר למטרה. הם רואים במנהיג מודל לחיקוי, ועל כן יבחרו בו כמנהיג פעם אחר פעם. מערכת יחסים מעצימה שכזו מועילה לחברי הצוות, מועילה למנהיג ומקדמת את הארגון באופן הטוב ביותר.


הקשבה

מנהיג מודרני הוא אדם שמבין שיש לו השפעה על אחרים ומכאן שלמילה שלו יש כוח. יש לו הכוח לעזור, לשנות, לתקן ולייצר תמונת מציאות אופטימלית ככל הניתן עבורו ועבור הצוות שנמצא לצדו. כיוון שכך, מנהיג מודרני חייב לדעת להקשיב. מצד אחד יש שיאמרו כי כל בעל אוזניים יכול להקשיב, אולם המנהיג המודרני מקשיב דווקא ללב האדם ולא רק למילותיו. זהו מנהיג שמטה אוזן לשקט שבין המילים ומבין מהם המניעים האמיתיים ומה הכוונה העמוקה שיש בדברי אלו המצויים לצדו. הקשבה כזו טבעה שתחסוך הרבה מאוד אי הבנות, שיפוטיות ואובדן זמן יקר.


סבלנות וסובלנות

כדי שהקשבה כמו זו שתוארה בסעיף הקודם תוכל להתקיים, על המנהיג המודרני להיות סבלני לאנשי הצוות וסובלני לאתגרים עמם הם מתמודדים. עליו להקדיש זמן מתאים לשיחות אישיות עם המונהגים ולשיחות עבודה, עליו להכיר את חייהם של העובדים, את המשפחות שלהם ובאופן הזה להפוך את הצוות כולו ליחידה אחד מגובשת, אשר פועלת למען קידום מטרות באופן יעיל ככל האפשר.


הנהגה בזמן

הקשבה, סובלנות, סבלנות, ניהול – כל אלו דורשים זמן, המשאב היחיד שהוא זהה בין כל בני האדם. כבר היו מי שניסו לדחוס 25 שעות ביממה, אבל בפועל הדברים לא מחזיקים מעמד לאורך זמן. כיוון שכך, על המנהיג להיות סמוך ובטוח שהצוות הנמצא לצדו יוכל לבצע משימות על הצד הטוב ביותר ולהאציל את אותן סמכויות. באופן הזה דברים יכולים להיעשות במקביל, כאשר המנהיג רק מייעץ, מכווין ומתווה את הדרך. מנהיג שמאציל סמכויות יכול להיות פנוי רגשית עבור האנשים אותם הוא מנהיג. היכרות עמוקה עם המונהגים תאפשר למנהיג לדעת איזו סמכות להאציל על מי, כך שכל אחד מאנשי הצוות יחוש ראוי ומוערך ויוכל להפיק את התוצאות הטובות ביותר מהיכולות הטמונות בו.


תקשורת נטולת אגו

כיוון שהמנהיג המודרני הוא ראשון בין שווים, אגו הוא מחוץ לכללי המשחק. את מקום האגו תתפוס האותנטיות, היכולת לדבר ב"גובה העיניים" ולהעביר את המסרים באופן חד וברור. לצד השיתוף חשוב שתהיה הצבת גבולות ברורה מצד המנהיג, אולם זו צריכה להיעשות באופן אסרטיבי, ללא התנשאות וביקורת כלפי המונהגים.

כאשר המנהיג רואה את אנשי הצוות שאיתו ב"גובה בעיניים", כאשר הוא מתנער מעליונות והתנשאות ומהווה עבורם מודל לחיקוי ולהשראה, נוצר מצב של WIN WIN:

העובדים חשים בעלי משמעות ומוערכים, מה שהופך אותם למגויסים ומחויבים למטרות.

המנהיג מאציל סמכויות, מכיר את העובדים באופן אישי ויוצא מנקודת הנחה שתפקידו המרכזי הוא להעצים ולפתח אותם.

בדרך הזו התפוקה של כל אחד מהעובדים ושכל הארגון כולו יעלו באופן משמעותי.

בין אם מדובר במנהל בית ספר המבקש להעלות את רמת המוטיבציה בקרב המורים והתלמידים, או במנהל בארגון ואפילו בפוליטיקאים שעומדים בראשות המדינה – כל מנהיג בעצם צריך להיות מודע לכללי המשחק החדשים. כללי ההנהגה של העולם המודרני ישאירו מאחור מנהלים מהדור הישן ששמרו את הקלפים קרוב לחזה והיו "מנחיתים פקודות" לפי ראות עיניהם. מקומם של אלו הולך ונעלם ואת מקומם תופסים מנהלים מהסוג החדש. מנהיגים, אשר רואים בצוות כלי עוצמתי אשר יחד איתו ניתן להפוך כל אתגר לאפשרי.

תרצו לגלות מנהיגות חדשה? תרצו להנהיג את החיים שלכם בצורה הטובה ביותר? צרו איתי קשר עוד היום ויחד ננתב את התכונות, נבנה תוכנית מעשית שתיצוק תוכן חדש ומאתגר לצמד המילים - “מנהיגות מודרנית".

זמינה עבורכם בכל דרך שתהיה לכם יעילה לצאת לדרך החדשה:

מאיה קלימי